el meu correu: tumateix.llibres@gmail.com

6 de set. 2013

ORIOL CANALS

Si voleu saber més sobre l'autor podeu llegir la seva biografia aquí
  • La teva carrera ha transcorregut per altres canals: publicitat, relacions públiques, comunicació... i ara escriptor. Aquest canvi de registre ha estat una cosa que es ve preparant des de fa temps o és més recent?
És recent, tot i que no ha estat un canvi, ho segueixo en paral·lel amb la meva feina al diari ARA. Sempre m'ha agradat escriure. Fins ara petites coses, articles, contes, però em vaig llençar a fer una novel·la fa poc més d'un any. Una experiència sensacional.
  • Ets un gran lector? Creus que per escriure s'ha d'haver llegit molt?
No ho sé si sóc un gran lector. Llegeixo tant com puc i no tant com voldria. Potser no és una resposta convencional, però no crec que per escriure s'hagi d'haver llegit moltíssim. Pots haver llegit moltes coses que no t'aportin res i poques que t'aportin molt. Llegir molt ajuda, però no crec que sigui indispensable.
  • De quins llibres creus que en tens un record especial?
De mols, però en diré tres: "Els tres mosqueters" d'Alexandre Dumas, "El psicoanalista" de John Katzenbach i "Dràcula" de Bram Stoker.
  • Com compagines l'escriptura amb les altres activitats laborals, com t'organitzes per tenir temps per l'escriptura?
Buf! Com puc. Acostumo a escriure quan estic tranquil, però amb el dia a dia vaig de bòlid i només recullo idees o agafo apunts. La meva feina al diari ARA em comporta tenir molt poc de temps lliure i per rematar-ho no sóc gens metòdic alhora d'escriure. M'agradaria ser-ho, però no en sóc. No puc escriure si estic trist i no puc escriure si no estic inspirat. Sense inspiració puc fer un article, però no pas un tram d'un llibre. Això sense cap mena de dubte em limita, però escriure és un cosa amb que m'ho passo pipa i vull que així continuï sent.
  • Com a curiositat, a l'hora d'escriure, ho fas directament a l'ordinador o potser t'inspira més fer-ho primer a mà?
Sempre a l'ordinador. Amb un paper i un bolígraf puc fer algun esquema, però és puntual. Davant la pantalla em sento més còmode per tot. Apart, tinc molt mala lletra, crec que el meu nebot de set anys té millor cal·ligrafia que jo. M'ha passat més d'una vegada que escric quelcom en un paper i al dia següent no entenc la meva lletra. Algun clatellot a classe de cal·ligrafia es van deixar de clavar-me.
  • No resulta fàcil que et publiquin un llibre i "Fills de Mara Mare" està a punt de ser publicat també en castellà. Va ser llarg el camí fins a la seva publicació?
Tinc la immensa sort de dir que no. Després d'entregar el manuscrit, l'Editorial Base només va trigar tres setmanes en dir-me que anàvem endavant. Després de pensar el llibre, documentar-me, viatjar al Vaticà, fer el guió i posar-me a escriure, que tot anés tan ràpid va ser una satisfacció molt gran. El resultat és que "Fills de Mala Mare" ha tingut molt bona acceptació entre els lectors i a la tardor fem el salt en castellà. És una alegria molt gran.
  • Molts escriptors fan promoció del llibre amb presentacions, entrevistes... Aquest és el teu primer llibre, com t'has plantejat aquesta promoció?
La promoció és bàsica. Per la meva feina sóc conscient que la promoció és bàsica. Si no surts a mitjans o et mous per xarxes socials, costa arribar al lector. M'he plantejat aquesta tasca de manera molt seriosa i és per això que el llibre ha estat recomanat per TV3, BTV, la Cadena Ser, RNE, La Vanguardia, El Periódico, l'ARA, el Punt Avui i la revista Sàpiens entre altres.
(I ara també a Tumateix Llibres... hehe)
  • T'agrada el contacte amb els lectors? El creus necessari?
M'agrada molt. El meu primer Sant Jordi signant llibres pels carrers de Barcelona va ser una experiència que no oblidaré mai. Que algú digui que ha passat una bona estona amb una cosa que has creat no té preu. Sempre els dic que em facin crítiques constructives. Saber de primera mà què diu la gent és vital per poder millorar. En realitat, com en tots els àmbits de la vida, has d'intentar saber en què pots millorar per progressar. Crec que molt en l'autocrítica i la crítica constructiva.
  • El pilar del llibre és un xantatge, però toca moltes temàtiques diferents. Una important és el Papa, la religió, el Vaticà... No et va fer por que això ja estigués una mica massa explotat i potser pogués fer enrere a possibles compradors del llibre?
En cap moment. Penso que un tema, per molt explotat que estigui, sempre pot tenir una altra volta de cargol. "Fills de Mala Mare" planteja una trama diferent de tots els llibres que s'han fet amb aquesta temàtica i això ha atrapat els lectors. Tot i que no hi combrego gens, l'entorn Vaticà em fascina. La Cúria, la plaça de Sant Pere, el Conclave i tot plegat, m'encanta. com a escenari per una trama és insuperable. Admeto que he tingut molta sort perquè la sortida del llibre va coincidir amb la renúncia de Ratzinger i el conclave que va escollir Bergoglio. Juro que no tenia cap font directe. Tot plegat ha sigut una d'aquelles casualitats de la vida.
  • La novel·la es fa molt creïble, els personatges, els llocs, la informàtica, les institucions... Saber-ho explicar de manera que connecti amb els lectors és mèrit de l'escriptor, per suposat, però ha estat necessària també una part d'investigació?
Sí, és clar. Vaig estar durant quatre dies, dotze hores al dia a la Ciutat Vaticà. Museus, jardins, plaça de Sant Pere, basílica, tot. Vaig parlar amb tanta gent com em va ser possible. Des de capellans fins a venedors de gelats, des de guàrdies vaticans fins a dones de la neteja. Em va sorprendre molt l'opacitat. A tots els nivells. Evidentment no vaig dir la veritat a la gent amb la que parlava perquè m'haguessin convidat a abandonar la Ciutat del Vaticà d'immediat. Oficialment estava fent un reportatge per al diari ARA. A la novel·la intento plasmar com, tant en l'actualitat com al llarg de la història, aquesta opacitat s'ha fet evident amb casos com la formació de la Banca Vaticana o la mort, podríem dir l'assassinat, de Joan Pau I.

  • Crec que ja tens algun altre projecte en camí, és així?
Sí, hi estic treballant. Com "Fills de Mala Mare" serà un thriller, però de temàtica diferent.
  • Quina pregunta no t'han fet encara i t'agradaria contestar?
Respecte el llibre: T'agradaria que es fes la pel·lícula de "Fills de Mala Mare"?
  • Bé doncs, ara ens l'hauries de respondre... T'agradaria que es fes la pel·lícula de "Fills de Mala Mare"?
Em tornaria boig. Crec que l'argument del llibre és ideal per a una pel·lícula. Té suspens morbo, acció, una trama intrigant i, sobretot, una bona història. Què més es pot demanar a una pel·lícula? Cineastes d'aquest país: Aquí teniu l'argument que us faria guanyar l'Oscar!

Si teniu alguna pregunta més, la podeu deixar als comentaris i ell les anirà contestant.