el meu correu: tumateix.llibres@gmail.com

13 de maig 2011

EDUARDO ROCA


Si voleu primer llegir la biografia: Aquí
  • És el teu primer llibre. Quan decideixes que, el que possiblement feia molt temps s’estava treballant, ha de sortir a la llum?
Crec que mai s’acaba d’escriure un llibre. Tot i així, quan he acabat una primera versió, la reviso i reviso i reviso... després de llegir-la una última vegada i veure que no puc millorar-ho, la torno a llegir una vegada més i llavors... que vegi la llum!

  • Et va resultar complicat publicar el llibre?
La veritat és que vaig tenir molta sort, perquè Martínez Roca es va interessar molt des del principi. La història i la manera de tractar-la van agradar. Jo no m’ho podia creure, una editorial tan important…

  • L’escriptura no és la teva única ocupació. Escrius cada dia, o quan et visita la inspiració?
Cada dia busco un forat per escriure, però això no significa que el que escric cada dia sigui profitós. Crec que és important mantenir una rutina i una disciplina per aconseguir alguna cosa més enllà d’unes poques idees.

  • Es diu que per escriure bé, s’ha d’haver llegit molts llibres. Llegeixes molt?
Sempre que puc. He de llegir per qüestions professionals sobre temes molt concrets, però la pulsió de la lectura sempre m’ha perseguit, des de jove.

  • De quins llibres ens podries dir que en tens un record especial?
Vaig començar amb els clàssics d’aventures com La illa del tresor, de Robert Louis Stevenson, (suposo que com tots els nens), però a mesura que vaig anar creixent em vaig aficionar a la diversitat de gèneres. De La ciudad de los prodigios, de l’Eduardo Mendoza, em va agradar molt la seva crítica despietada de la societat, el seu humor àcid i la seva manera sardònica de reflectir les relacions humanes. Però si demà em tornessis a preguntar, probablement recordaria d’uns altres títols.

  • Hi ha gent que troba similitud entre el teu llibre (el pas de l’escriptura manual a la impremta), amb l’època en que vivim, on perilla el llibre tal i com el coneixem per deixar pas a les noves tecnologies. Què en penses dels llibres electrònics, perjudicaran el llibres i de retruc als escriptors? Creus que els llibres en paper estan realment en perill d’extinció?
Jo veig la desaparició del llibre com a format físic molt lenta. Tot i que és molt més pràctic el llibre electrònic, crec que sempre hi haurà amants del llibre tradicional, del seu aroma, del seu tacte, d’un gest tan senzill com és ara passar una pàgina. Pel que fa als escriptors, no crec que es vegin tan perjudicats, o més del que estan ara, en realitat: si ho penses bé, el percentatge d’autors que publiquem és molt petit. Els que sí em preocupen són els meus amics els llibreters, suposo que ells seran els que més pèrdues estiguin vivint. En un món ideal podríem conviure tots junts sense cap punt negatiu.

  • La majoria d’escriptors han de fer una mica de “gira” de promoció, presentació del llibre, programes televisius i radiofònics... no se si ha estat aquest el teu cas. Com ha estat la teva promoció? Sent el teu primer llibre, com ho has viscut?
És un tema complicat. Les meves altres ocupacions professionals m’obliguen a fer la promoció des de la distància. A més, a l’editorial m’han donat un bon suport en aquest aspecte i han potenciat la promoció sobre el text, no sobre mi, per evitar personalismes, etc.

  • “El taller de los libros prohibidos” ha estat tot un èxit. Hi ha algun altre projecte en camí?
Ja fa temps que li dono voltes a un tema, hi estic treballant...

  • Per acabar sempre faig aquesta pregunta: Quina és la pregunta t’agradaria contestar?
Aquesta sí que és difícil... O potser no: qualsevol que em vulgui fer un lector de la meva novel·la.
De fet, em pot trobar al facebook i al meu bloc http://eltallerdeloslibrosprohibidos.blogspot.com/, on tothom qui ho desitgi pot contactar amb mi per preguntar allò que sigui, mitjançant el correu eduardoroca.mr@gmail.com. M’agrada molt mantenir aquest contacte tan proper.